Alhamdulillah… Allah pengabul segala doa…

Assalamualaikum.
alhamdulillah…lafaz pertama ku ketika mendapat perkhabaran gembira kerana permohonan aku untuk berpindah ke daerah pontian termakbul…
aku sangat bersyukur kerana dapat tinggal bersama permaisuriku dan putera sulungku..

surat bertarikh 1 feb 2014…
sukacita dimaklumkan bahawa en……dapat berpindah ke daerah pontian. disebabkan oleh kerja yang ada..aku mula mendaftar di sek baru pada 9 feb 2014.

9 feb 2014
aku mula berkhidmat di bumi pontian…
pandangan pertama ku berkenaan pelajar di sekolah baru 100% meleset…
ya allah..engkau bagilah ketabahan hati ini dalam berjuang untuk mendidik anak bangsa…

Published in: on March 18, 2014 at 1:19 am  Leave a Comment  

sebab dan penyebab BLOG KU BERSAWANG SEPERTI DI AWANG-AWANGAN.

Alhamdulillah..bersyukur aku kepada yang Maha Esa.

1 Januari 2012 – menjadi Guru Interim di SMKTR2, PG

23 Mei 2012 – menjadi guru tetap di SMKTR2,PG

7Disember 2012 – Gegaran di Arash Allah dengan lafaz akad nikahku bersama permaisuriku,ย 

23 Febuari 2013 – Permaisuriku disahkan hamil zuriat pertama kami.

14 Oktober 2013 – Kelahiran zuriat pertama kami.

10 Januari 2014 – Penubuhan syarikat pertamaku…

ya Allah, aku bersyukur ke atas rezeki yang engkau berikan kepadaku… semoga engkau memberkati perjalanan hidup kami di dunia dan di akhirat….

Published in: on January 20, 2014 at 3:20 am  Leave a Comment  

sport rim 16 inci aku nak tolak….

sape2 yang berminat boleh col aku lah ea.. harga rm600 je..
sport rim dalam keadaan baik.. aku tolak sbb aku angkat sport rim 15inci..

col aku– 0177239845..lokasi d batu pahat, johor

Published in: on June 8, 2011 at 1:28 pm  Leave a Comment  

Perkhemahan di SMKTSI, Tampin

Tarikh : 1 April 2011
bermula pada jam 3 petang…..
aku tido d rumah lagi..hahha…n pada jan 4.40petang baru aku bangun tido dan bersihkan diri…hah..ape lagi..dengan laju nya aku terus memandu ke sekolah…SBB ada perkhemahan lah di sekolah…~~~

tepat jam 5.15 petang…
aku sampai di sekolah..fuhh..lega sbb semua dah pasang khemah..hahaha…tugas aku petang n malam nie just tgk2 je murid2 ku..lalala..best2…bersantai di tepi padang sekolah…๐Ÿ™‚

walaupun ramai budak2 yang bermasalah di sekolah…tapi masa kat kem silat nie aku tengok bebudak2 yang bermasalah nie sangat xcited dan berminat dengan kem…wah2..terharu plak tetiba aku nie..hehehe…

eerrrmmm….tepat jam 6.30 petang…
peserta semua berkumpul unutk makan malam…
semua berjalan lancar sbb aku kagum dengan semangat setia kawan yang ada dlam diri peserta kem silat smktsi…BRAVO…~~

lepas makan…peserta terus g solat maghrib…bacaan yasin n solat isyak..~~~

tapi…yang paling best tuk arie nie adalah ketika peserta kem silat nak BUKA GELANGGANG….aku x perasan plak masa 2… FUHH>>>malu beb sbb aku x bangun…bersalah plak aku rasa masa 2…tapi CIKGU ZAMRI best sbb cara dia tegur sangat profesional…

tgk budak2 bukak gelanggang tadi..mantap lah… banyak pelajar x smktsi datang tuk bantu cikgu ZAMRI…
ok..sok lah aku sambung lagi…nak borak2 dulu ngan cikgu2 senior…:)
tata…

Published in: on April 1, 2011 at 4:08 pm  Leave a Comment  

Kini Aku Bergelar Seorang GURU….

salam…tepat jam 5.30 pagi pada 7hb Mac 2011…. aku terjaga dari tidur… dengan kudrat yang masih dibayangi mimpi aku melangkah untuk membersihkan diri…

hari pertama ke sekolah…
assalamualaikum cikgu….buaian mimpi semasa aku bagun tidur tadi terus di sentap oleh suara yang menyapa… waalaikumussalam… huh…terasa sebak d dada ku apabia mendengar salam yang pertama dari seorang murid… kini aku bergelar seorang guru…
setelah berjumpa guru pembimbingku…bnyak yang aku perlu pelajari… bukan senang rupanye untuk menjadi seorang pendidik seperti yang di war2 kan oleh umum…aku berniatuntuk menjadi guru yang terbaik walaupun masih praktikal…insyallah..amin~~~ Doakan Daku…~~~

setelah seminggu bergelar sorang GURU….

wow…cuti sekolah lah..hehhee… aku dengan tenang mengatur strategi untuk merancang percutian aku… start sabtu..aku akan pergi balik rumah d batu pahat…amik adik n terus g jelebu.. aku g sane sebab sepupu kawin…best…sampai lah arie ahad… isnin plak aku g balik UPM… sbb kerja aku melambak lagi tggu untuk d selesaikan…. sehingga hari rabu aku menyiapkan tugasan… pada rabu sebelah malam..aku bertekad untuk balik JOHOR… fuhh… lega rasa nya datang balik ke kampung halaman(walupn umah aku x kg sgt) huhuhu…
aku bercuti d kampung sehingga hari sabtu… setelh bersiap…pada petang sabtu..aku balik semula ke UPM untuk melaksanakan tugsan sebelum aku meletakkan jawatn nanti…hehe..x sabar rasanye…. pelbagai perasaan yang ada..ffuuhhh..hanya TUHAN sahaja yang tahu.. siap melaksanakan tugasan aku pun bergerak semula ke Tampin pada sebelah pagi sbb..CUTI sekolah telah berakhir dan aku akan mulakan tanggungjawb sebagai seorang guru..๐Ÿ™‚

Published in: on March 22, 2011 at 5:41 am  Leave a Comment  

~~Apabila aku mula berbicara…

Malam nie aku x tau nak tulis ape…
so..kita juz kongsi lah ape yang aku tau ye..
errmm..jom kite berbicara tentang sikap yang berhemah semasa menegur….

BERHEMAH DALAM MENEGUR…

Sememangnya dalam kehidupan ini, perbezaan pendapat dan mempunyai pandangan yang berlainan adalah sesuatu perkara yang lumrah. Apabila ia berlaku jangan sesekali ada di antara kite dengan mudah membuat kesimpulan yang menjurus kepada prasangka kononnya ia bertujuan memburukkan sesiapa Janganlah kita terlalu gopoh ke hadapan dengan membuat andaian yang bukan-bukan atau berhujah dengan penuh emosi sehingga terwujud cabar-mencabar. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah mengingatkan bahawa sesuatu kebenaran itu perlu dinyatakan biarpun pahit dan baginda juga menegaskan, โ€˜โ€˜Siapa sahaja di antara kalian yang melihat kemungkaran, maka tegurlah dengan tangannya (kekuasaannya). Jika tidak mampu, maka tegurlah dengan lisannya. Jika tidak mampu juga, maka tegurlah dengan hati. Namun, ini adalah keimanan paling lemah.โ€

๏ปฟ๏ปฟ

Published in: on January 19, 2011 at 1:35 pm  Leave a Comment  

29 DISEMBER 2010

~~~Talk of the day

Membicarakan kebenaran utk kebaikan, tidak sama dengan,
…Memperjuangkan kebenaran utk kepentingan.

Adakalanya.
Lantang membicarakan tentang hukum…
Tapi sendiri sengaja melanggar hukum.

~~Mengkritik tidak bererti menentang, Menyetujui tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Published in: on December 28, 2010 at 6:56 pm  Leave a Comment  

28 DISEMBER 2010

ffuhhh…hari nie bangun2 je rase lapar… eerrmmm…. mana kawan2 aku… opz..lupe lah…nie cuti sem…hahaha… 2.30pm… aku baru turun d PKP (pusat kegiatan pelajar)… wah..bagus nye team MMMR nie….. hehehehe.

pape pun aku doakan MMMR kali ini berjaya dengan d ketuai oleh SHAFIDAH SAAD…(aku nye timbalan presiden)..wow..opz..hehehe…

5.30 PM

aku naik bilik n tido…zzzzz…

8.00PM

aku bangun dari tido…hah???? 8???

maghrib2..jom2..

9.00 PM

g lah makan malam ngan kawan2 aku..

ayub, jenglot, bush, yanto n ashraf….

diorang lah peneman aku mase cuti sem nie…..hehhee… bagus2… ade gak perkara yang best nak wat mase cuti nie..sbb diorang lah aku leh gelak2 sem nie mase cuti sem… kalau x….hurrmmm…. aku je lah gelak kat dinding sorang2..hahaha…

11.30PM

aku order makanan untuk MTM malam nie…fuh… tetibe ade sorang yang col…BILE NAK BALIK??? LAPA LAH>>>hehehe…

jap2…sabo2.. akak 2 ngah wat mee bandung yang d order..hehehe..lalala

11.45pm

aku sanpai di PKP…fuh..ramai rupeย  nye ade dalam nie…sume tempahan d berikan..hehe…N diorang makan sambil…ttuuttt….hahaha..(rahsia2)..

sekarang jam 12.17am

aku rase nak naik bilik n tido..sbb..aku nak balik JOHOR esok….hahha..

yahoo…leh balik kampung ….akhir nnye.. (sbb cuti sem nie aku x dapat cuti lagi)…. walaupun 2,3 hari dapat balik…dah terase happy sbb dapat balik gak..hahhaa…

nak wat mcm ner kan…adatlah orang d perantauan….

makin lame kite berjauhan ..makin rindu kampung halaman…hehhe…(baru sekarang aku faham ) lalala…

dah2.. lewat dah nie.. aku nak naik lah…

salam….๐Ÿ™‚

Published in: on December 28, 2010 at 4:21 pm  Leave a Comment  

~~Aku Kembali~~

Alhamdulillah…setelah sekian lama aku menyepi dari blog KU sendiri… aku kembali dengan hati yang lebih tenang ketika ini….

~~Bertarikh : 23 Disember 2010 / Khamis

~~Tempat : D Rahsia Kan

~~Masa : 9.30 malam

ketika ketenangan mengabadi dalam diri..aku tidak akan lupe akan dugaan yang akan menanti.. kerana sesungguhnya manusia itu x pernah lepas dari ujian dari yang maha ESA untuk mendekatkan diri kepada NYA…. Insyallah…aku akan sentiasa menerima takdir nya, jika itu adalah ketentuan NYA yang di berikan kepada KU… Akan aku lakukan sebaik nya sehingga aku berjaya mendapatkan apa yang di tentukan oleh NYA kepada KU…..

KERANA……

Sehingga hari ini….

AKU TETAP AKU….

Published in: on December 23, 2010 at 1:55 pm  Leave a Comment  

~~Hanya coretan>>

Sesuatu yang baik, belum tentu benar. Sesuatu yang benar, belum tentu baik. Sesuatu yang bagus, belum tentu berharga. Sesuatu yang berharga@berguna, belum tentu bagus.

Fikiran yang terbuka dan mulut yang tertutup merupakan suatu kombinasi kebahagiaan.

Jika kite x boleh menjadi orang pandai, jadilah orang yang baik.

Seorang teman sejati akan membuat kite terasa bahagia dengan kehadirannya, mempercayai akan rahasianya dan mengingati kite dalam doa-doanya.

Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian pada orang yang ketakutan.

Jika kita berbuat baik, kebaikan pula yang akan kita terima kelak.

Senyum tidak hanya akan menampilkan wajah yang cerah, namun juga menghangatkan jiwa.

Cinta itu angkuh dan lembut. Lebih baik memiliki cinta daripada memiliki semua bintang di langit.๐Ÿ™‚

Yang penting bukan berapa lama kita hidup, tetapi bagaimana kita hidup.

Nasihat yang baik tidak pernah datang terlambat.

Iri hati yang ditunjukan kepada seseorang akan melukai diri sendiri.

Anda cuma bisa hidup sekali saja didunia ini, tetapi jika anda hidup dengan benar, sekali saja sudah cukup.

Kenangan indah masa lalu hanya untuk dikenang, bukan untuk diingat-ingat.

Rasa takut bukanlah untuk dinikmati, tetapi untuk dihadapi.

Orang bijaksana selalu melengkapi kehidupannya dengan banyak persahabatan.

Lidah anda yang menentukan siapa anda.

Diantara isi rumah tangga, anak-anaklah yang terbaik.

Cinta seringkali akan lari bila kita mencari, tetapi cinta jua seringkali dibiarkan pergi bila ia menghampiri.

Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji.

Jika Anda tidak memulai hari ini dengan senyuman, belum terlambat untuk mencubanya pada hari esok.๐Ÿ™‚

Buka mata kita lebar-lebar sebelum menikah, dan biarkan mata kita setengah terpejam sesudahnya

Persahabatan sejati sangat bermakna, nilainya baru kita sedari setelah kita kehilangannya

Seorang sahabat adalah yang dapat mendengarkan lagu didalam hatimu dan akan menyanyikan kembali tatkala kau lupa akan nada-nadanya….

Bertemanlah dengan orang yang suka membela kebenaran. Dialah hiasan dikala kita senang dan perisai diwaktu kita susah

Namun kita tidak akan pernah memiliki seorang teman, jika kita mengharapkan seseorang tanpa kesalahan. Kerana semua manusia itu baik kalau kita boleh melihat
kebaikannya dan menyenangkan kalau kita boleh melihat keunikannya tapi semua manusia itu akan buruk dan membosankan kalau kita tidak boleh melihat keduanya.

Tak seorang pun sempurna. Mereka yang mau belajar dari kesalahan adalah bijak. Menyedihkan melihat orang berkeras bahwa mereka benar meskipun terbukti salah

Bila Kita mengisi hati kita dengan penyesalan untuk masa lalu dan kekesalan untuk masa depan, kita tak memiliki hari ini untuk kita syukuri.

Perlukah merasa kecil dan malu dihina? Orang yang dihina itu sebenarnya memungut pahala percuma tanpa perlu bersusah payah

Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat.
(Khalifah Abdul MAlik bin Marwan)

Barang siapa yang selalu kekenyangan maka banyaklah dagingnya, dan siapa yang banyak dagingnya maka kuatlah nafsunya. Siapa yang kuat nafsunya maka banyaklah dosanya, siapa yang banyak dosanya maka keraslah hatinya dan siapa yang keras hatinya maka
tenggelamlah dia dalam bencana dunia serta keindahannya

Sesungguhnya sebahagian perkataan itu ada yang lebih keras dari batu, lebih tajam dari tusukan jarum, lebih pahit daripada jadam dan lebih panas daripada bara.
Sesungguhnya hati adalah ladang, maka tanamlah ia dengan perkataan yang baik, kerana jika tidak tumbuh semuanya (perkataan yang tidak baik) nescaya akan tumbuh sebahagiannya

Tidak ada simpanan yang lebih berguna daripada ilmu.
Tidak ada sesuatu yang lebih beruntung daripada adab.
Tidak ada kawan yang lebih bagus daripada akal.
Tidak ada benda ghaib yang lebih dekat daripada maut.

Sekali tidak berhasil bukan bererti gagal selamanya.

Kebahagiaan takkan pernah boleh dibeli dengan wang ringgit

Orang yang banyak ketawa itu kurang wibawanya.
Orang yang suka menghina orang lain, dia juga akan dihina.
Orang yang mencintai akhirat, dunia pasti menyertainya.
Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga

Sesungguhnya orang-orang yang berlaku adil di sisi Allah laksana berada di atas mimbar yang terbuat dari cahaya.
Mereka itu orang-orang yang berlaku adil dalam menetapkan hukum baik kepada rakyat maupun kepada keluarga

Tiga sifat yang menyebabkan penyandangnya tidak tentram dalam hidupnya : iri, dengki, dan akhlak buruk

Published in: on November 9, 2009 at 10:09 pm  Comments (4)  
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.